-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41947)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16913)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:25306 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

سرگذشت معتزله در عصر واثق بالله چگونه بود؟
معتصم در سال 227 در گذشت. فرزند او «واثق» بر اريكة خلافت تكيه زد. او نيز راه عمو و پدر را ادامه داد، پيرامون «خلق قرآن» بخشنامه كرد و دستور داد كه مردم به وسيلة آن مسأله مورد آزمايش قرار گيرند، فقط شهادت كساني پذيرفته شود كه معتقد به خلق قرآن باشند (قرآن را قديم ندانند و براي خدا شريك قائل نشوند) از اين طريق، گروه زيادي دستگير شدند. (يعقوبي تاريخ 2 /482)
ابن كثير مينويسد: واثق دستور داد از مسلماناني كه در بند روميان بودند و بنا بود با پرداخت غرامت آزاد شوند، آزمون به عمل آيد و هر كس را كه به خلق قرآن و عدم امكان رؤيت خدا در آخرت اعتراف نكند، تحويل نگيرند. ابن كثير وقتي اين بخش از تاريخ را نقل ميكند، آن را بدعت شنيع و عمل كوركورانه كه دليلي از كتاب و سنت ندارد، توصيف مينمايد. (ابن كثير: البداية و النهاية 10/307)
از آنچه كه طبري در تاريخ خود پيرامون حوادث سال 231 نوشته است معلوم ميشود كه واثق خليفة وقت، فشار را بر اهل حديث دو چندان كرده بود و آنان نيز در فكر بر اندازي و قتل خليفة وقت افتاده بودند. مالك خزاعي از نقيبان بني العباس بود، نوة او به نام احمد بن نصر بن مالك به وسيلة اهل حديث فريفته شد تا مقدمات قتل خليفه را فراهم سازد. او در اين مجالس از مسألة خلق قرآن انتقاد ميكرد. كم كم كار او رو شد و دستگير گرديد و به دار الخلفاي «سامرا» منتقل گرديد و پس از يك گفتگو پيرامون خلق قرآن و رؤيت خدا و سراي ديگر، به وسيلة خود خليفه با شمشير موروثي از «عمرو بن معديكرب» به قتل رسيد. (طبري تاريخ 7/ حوادث سال 231/ 328 ـ 329)
واثق فرمان داد كه مرزنشينان را دربارة «خلق قرآن» بيازمايند. پس از يك آزمون همه به مخلوق بودن آن اعتراف كردند جز چهار نفر كه به فرمان واثق كشته شدند. (مدرك پيش /331)
واثق به دنبال كار «معتصم» اسيران مسلمان را كه در بند روميان بودند، مورد آزمايش قرار داد. هر كس كه به خلق قرآن اعتراف ميكرد، با پرداخت غرامت به ميهن اسلاميبرگردانيده شد و آن كس كه از اعتراف به آن خود داري مينمود، در بند روميان باقي ميماند.
اين فشار تا سال 232 ادامه داشت كه واثق در آن سال درگذشت و تمام اين فشارها و به اصطلاح بگير و ببندها زير نظر سران سياسي معتزله انجام ميگرفت كه در رأس آنان »ثمامة بن اشرس»، «احمد بن أبي دوأد دزيات» قرار داشت.

: استاد محقق جعفر سبحاني
فرهنگ عقائد و مذاهب اسلامي ج 4

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.